Deel 2 Chiang Mai en Chiang Khong

17 juli 2014 - Luang Prabang, Laos

Rugzakken in Azië
Deel 2: Treinen, bussen en fietsen

Met de trein!
In de vorige blog maakte ik mij een beetje zorgen over de naderende overnachting in de trein van Bangkok naar Chiang Mai. Klaar met de drukte van Bangkok arriveerden Daan en ik netjes op tijd, voorbereid op een rusteloze nacht in een coupe vol Thaise gezinnen die hun vakantie gingen vieren. De reuzebetaalbare eerste klasse was immers vol en dit waren de laatste tweedeklassetickets. Ik moet eerlijk zeggen dat we er niet verder naast konden zitten. De trein was keurig verzorgd met ruime plaatsen voor iedereen. De coupe zat vol met rugzakkers en een verdwaalde Thai. We konden ook nog goedkoop eten bijbestellen, dit was nog lekker ook. Een vriendelijke man met politiepet toverde onze zitplaatsen om in twee comfortabele bedden. Echt lekker slapen viel nog een beetje tegen (trein wiebelt meer dan in Nederland waardoor ik een aantal keer in de beveiligingstouwen ben geslingerd, Daan slaapt in Thailand sowieso matig) maar dat mocht de pret niet drukken. Redelijk uitgerust kwamen de ochtend erna aan in een totaal nieuwe omgeving, welkom in Chiang Mai!

Op de fiets!
In Chiang Mai is het allereerst veel rustiger dan in Bangkok. Er wonen nog bijna een miljoen mensen, maar de sfeer is een stuk minder gehaast en de nette man is nergens meer te bekennen. Wel wil iedereen je graag in zijn tuktuk hebben. Onze accommodatie was top, voor een kleine meerprijs krijg je blijkbaar een hoop kwaliteit. Er zijn In Chiang Mai een hoop tours te doen, maar uit ons (grondig en diepgravend) onderzoek bleek dat de meeste tours de investering nauwelijks waard waren. Om die reden zijn we Chiang Mai per gehuurde fiets gaan verkennen (euro per dag). Fietsen is heerlijk! Super om onderdeel uit te maken van het Thaise verkeer. De regel is dat de grootste auto voorrang heeft en verder rijdt men links. Dit zorgde voor lastige situaties. Als je bijvoorbeeld voorsorteert op de rechterrijbaan, laat je dan de auto's die ook voorsorteren rechts of links passeren.De Thai vinden het allemaal best overigens. Op de fiets hebben we vervolgens heel Chiang Mai onveilig gemaakt en ook nog eens kaartjes voor de bus naar Chiang Khong. Al met al twee topdagen in Chiang Mai.

Even over eten
In Thailand blijkt iedereen te kunnen koken. Een wet lijkt bijna hoe goedkoper hoe lekkerder omdat je dan tenminste oprecht Thais eten krijgt. We zijn allebei fan van de curries. We eten doorgaans vroeger dan hier normaal is en het valt ons op dat we als westerse toeristen een sleutelrol kunnen hebben in het succes van een restaurant. Zo zaten wij langs de weg in een behoorlijk afgedankt eethuisje naast een stijlvol restaurant. Het restaurant bleef leeg maar tot de verbazing van de eigenaar stroomde onze tent helemaal vol! Ook hier putten mensen vertrouwen uit het feit dat er al mensen zitten te eten. Overigens gaat deze vlieger niet altijd op, soms blijft het restaurant ondanks onze aanwezigheid gewoon leeg. We zijn nog op zoek naar een verklaring...

Met de bus!
Chiang Mai gehad, op naar Laos! Thailand blijkt minder avontuurlijk dan gedacht dus keken we met redelijke spanning uit naar Laos. Onze route is weliswaar al wel eerder gedaan, maar het is allemaal toch wat spannender. Om goed te beginnen namen we daarom maar viptickets naar de grens. Hierdoor belandden we op asociaal grote stoelen in een mooie moderne bus. Het openbaar vervoer is hier zo gek nog niet. Thai zijn ook gek op airco! Het was in onze bus maar liefst 16 graden, een trui mee dus! Aangekomen in ons guesthouse kregen we voor het eerst de Mekong te zien! De volgende dag gingen we de grens over naar Laos om met een slowboat de Mekong af te zakken. Het landschap is prachtig glooiend en inmiddels wel flink heuvellachtig. Over ons avontuur op de slowboat en daarna meer in het derde deel van de blog! (teaser)

Hoe is het weer dan?
Het is momenteel regentijd in Thailand, wat overigens niet betekent dat het hier alleen maar regent. In Nederland zouden we het waarschijnlijk afdoen met 'plaatselijk bewolkt met af en toe zon en kans op stevige buien met zware windstoten'. Waar het op neerkomt is: overdag benauwd en meestal boven de 30 graden met in de ochtend zon en in de loop van de dag steeds meer wolken. Die wolken zorgen eind van de middag voor een enorme stortbui, waarna de avond vaak aangenaam koel is. Prima reisweer dus, al vluchten we wel af en toe een supermarkt in om even in de airco te staan.

Hoe nu verder
We zijn natuurlijk al in Laos en we hebben de slowboat al gehad, echter wil ik deze boottocht eer aan doen met een eigen blog. Helaas momenteel te moe, maar die komt gauw genoeg. Ik sluit af met wat losse eindjes en dingen die ik leuk vind om te melden. Tot blog 3!

Losse eindjes
- Onze ober in Chiang Khong was tevens onze buschauffeur.
- In Laos betalen ze met Kip (10.000 kip is een euro, niemand weet hoeveel kip een kip waard is).
- We zijn inmiddels getrainde reizigers, ons vertrouwen in de bevolking groeit.
- Wel betaalden we 60 Baht voor een tuktuk die ons 100 meter verder op bestemming afleverde.
- Ze in de supermarkt voornamelijk chips verkopen.
- We in een arcadehal zijn geweest en hebben geairhockeyd (Daan won 17-15).
- Er was ook karaoke, maar we durfden niet.
- Zo ontzettend veel dingen, we lopen over van de indrukken.

Binnenkort dus het slowboatverhaal! Nog een kleine oproep/vraag: weet iemand die deze blog leest een bekende Laotiaanse sporter te noemen? Dan kunnen we indruk maken op de lokale bevolking.

Nog vragen? Stel ze gerust.

Gijs