Deel 1 Bangkok

11 juli 2014 - Bangkok, Thailand

Rugzakken in Azië
Deze blog hoort bij onze reis van 49 dagen door Zuid-Oost Azië. Het is geen chronologisch verslag (niet strikt in ieder geval), ik probeer met name de dingen uit te lichten die we meemaken en dingen die me opvallen. Ik maak deze reis samen met Daan en we zijn sinds maandag 7 juli onderweg. We zijn van plan om in 7 weken Thailand (Noord), Laos, Vietnam, Cambodja en weer Thailand (Zuid) te bezoeken. Vrij ambitieus maar je moet wat. Ik probeer alles in te delen in kleine leesbare stukjes, als de kop je niet bevalt kan je zo een stuk overslaan :)

Deel 1: Naar en In Bangkok
Vliegen
Onze reis begon op Schiphol. Niks bijzonders, behalve dat we onbedoeld dwars door de beveiliging van Schiphol braken. Bij het laten zien van de tickets mochten we in de rij voor de douane. Scherp als wij zijn kwamen we er halverwege de rij achter dat deze rij naar de verkeerde vertrekhal leidt. Waren we stug doorgelopen dan hadden we onszelf waarschijnlijk opgesloten (waar vlieg je immers heen als je nergens heen mag, er is ook geen weg terug) op Schiphol. Gelukkig was dit niet het geval en vlogen we vol goede moed naar Helsinki. Daan blijkt Finse looks te hebben want al het personeel van Finnair sprak hem in de moedertaal aan en ook tijdens de tussenstop in Helsinki werd hij consequent aangezien voor een local. In Azië is dit niet langer het geval. Vanaf Helsinki is het toch nog 10 uur vliegen. Daan vermaakte zich bijna de volledige vliegreis met alle opties die het scherm in de stoel voor hem bood (van galgje tot taalcursussen). Ik probeerde tevergeefs te slapen. Op deze manier arriveerden we redelijk uitgeleefd in Bangkok. Ons avontuur kan nu echt beginnen!

Goedkope Hostels
In Nederland hebben we nog goed gelachen toen we het Rainbow hostel boekten (toepasselijke naam!). Ter plaatse was het toch wel even wennen. Voor 4 Euro per nacht kregen we een viezige kamer zonder raam met een constant lekkende badkamer. Sinds dit hostel weet ik ook wat een hard bed is, nooit geweten dat het zo hard kon. Als je je gewicht zorgvuldig verdeelt sta je de volgende ochtend pijnvrij op. Rol je in je slaap op je zij heb je toch wel wat last. Om alles toch leuk te houden waren alle kleuren in een mooie kleur roze geverfd en deed de airco het naar behoren! Voor het bedrag dat we betaalden is het gewoon een goede deal!

Jetlag
Het tijdsverschil is 5 uur met Nederland. Moegestreden na de vliegreis slaagden we erin allebei meer dan 14 uur te slapen. Heerlijk uitgerust maar niet goed voor de jetlag. Mede door het Nederlands elftal (3 uur snachts en dan ook nog eens verliezen) zitten we nog vrij vast aan ons Nederlandse ritme. Streng zijn voor onszelf en vroeg opstaan is de boodschap, het leidt wel tot wat meer gemopper.

Khoa San Road
Ons hostel ligt vlakbij het beruchte/beroemde Khoa San Road. Deze heuse backpackstraat doet aan als de partystrip van Bangkok. Ook kan je hier schorpioen eten en naar pingpongshows (verkopers begeleiden dit met een plopgeluid waardoor weinig aan de verbeelding wordt overgelaten). Ook lachgas en maatpakken worden je overal aangesmeerd, maar goed voorbereid als we zijn slaan we alle aanbiedingen af. Wel twee leuke petjes gekocht (Daans kapsel leent zich niet voor tropische temperaturen). Het eten is goedkoop maar we zijn er inmiddels achter dat er een negatief verband lijkt te zijn tussen prijs en kwaliteit in Khoa San. Gewoon lekker op een krukje buiten is veel lekkerder dan prijzig in een restaurant. Het valt ons op dat Thai gek zijn op frituren, gezond leven is een uitdaging.

De vriendelijke Thaise man
Struinend door Bangkok worden we zeer vaak aangesproken door mensen die ons iets willen verkopen. Nee zeggen en doorlopen en dan valt het mee. Wat echter opvalt is de vriendelijke Thai in nette kleding. Deze Thai kom je overal tegen. Hij lacht, ziet er netjes uit en is welbespraakt. Hij geeft goede tips over Bangkok en laat zien op de kaart waar t allemaal te vinden is. Ook deelt hij mee dat de tempel waar jij heen wil die dag dicht is. Terwijl het gesprek vordert stopt er toevallig een tuktuk (3wielsmotorfiets die erg hard gaat en als taxi wordt gebruikt) die je toevallig overal heen wil brengen. In mijn reisgids staat dat de nette Thaise man niet te vertrouwen is, en vaak verdient aan deze subtiele acties. opvallend is echter dat je ze werkelijk overal tegenkomt. Sta even stil en hoppa daar staat er weer 1. De tempel die we wilden bezoeken was overigens wel open en zeer de moeite waard (foto's op Facebook, zoek naar Daan Remmelzwaal) Onze tactiek is om nu altijd door te lopen en te doen alsof we precies weten waar we heen gaan.

Plannen en meer plannen
In Thailand is een hoop mogelijk. Om de kosten te drukken proberen we zo veel mogelijk alles zelf te doen. Je kan overal alles laten regelen maar dat kost meer en wij vertrouwen geen enkele Thai meer ;-). Het blijkt prima te doen, mits we genoeg tijd nemen alles te regelen. Gewapend met reisgids en telefoon (overal is wifi) hebben we inmiddels geregeld dat we in Laos ons visum voor Vietnam kunnen krijgen (consulaat gemaild en ze zien ons graag langskomen), nachttreintickets naar Chiang Mai en ons hostel daar. om alles overzichtelijk te houden hou ik een schriftje bij met alles dat nog moet gebeuren! Het is wennen maar stiekem is dit hele georganiseer best een leuk onderdeel van de hele reis.

Grote treinreis!
We schrijven vrijdag 11 juli. We zijn uitgecheckt bij ons regenbooghostel en zijn in afwachting van ons vertrek met de nachttrein naar Chiang Mai. Alles zat vol ivm een of andere buddhadag dus we reizen tweede klas in een wagon met 38 andere bedden. Hoe dit eruit gaat zien spreekt eerlijk gezegd een beetje tot mijn verbeelding. Hopelijk wordt het een uitgelezen kans om ons onder te dompelen in Thaise cultuur, we blijven immers positief! Er wacht ons immers ook nog een boottocht van twee dagen naar Laos over de Mekong.

Rustig beginnen
We zijn deze eerste dagen dus vooral aan het wennen. De jetlag is best tegengevallen (bedankt Oranje) en ook kwa reizen is het inkomen. We worden er snel beter in dus ik verwacht dat we ons tempo weten te verhogen, ik heb er in elk geval erg veel zin in. Zou nog veel meer kunnen vertellen over Thailand maar dit is een blog en geen boek. De volgende update volgt waarschijnlijk snel. Reacties zijn uitermate welkom!

Gijs

1. Sabine:
    11 juli 2014
    Hooi Gijs! Leuke blog hoor en mooie plannen nog voor de komende weken! Als je nog tips wil hoor ik het wel. Have fun! Xx
  2. Saskia:
    12 juli 2014
    Zo te lezen beginnen de wereldreizigers in jullie boven te komen. Ben benieuwd naar jullie volgende verslag. Foto 's zien er goed uit. Geniet ervan !!
  3. Hiske:
    16 juli 2014
    Superleule blog maar waar blijft het vervolg !
  4. Emma:
    17 juli 2014
    Wat leuk om te lezen wat jullie mee maken! Even inspiratie opdoen voor als ik volgend jaar die kant op ga ;) Foto's zijn ook echt leuk. Groetjes!